onsdag 11 november 2015

Läslogg schema v.46-50

Lässchema: Ni väljer en bok att läsa under 4-5 veckor (v.46-50). Ni kan ta med den hemifrån, låna den på biblioteket eller låna från skolan. Varje vecka läser ni mellan 
40-60 sidor i skolan men ni måste läsa några sidor hemma också.

Hemarbete: Ni ska skriva 1 läslogg i veckan som din lärare läser på torsdagar.
I din skrivbok kommer du att skriva ner svaren på dina 4 logguppgifter och andra svar på frågor om handlingen i boken.

Boksamtal: Ni kommer att samarbeta i mindre grupper på någon lektion varje vecka t.ex. på torsdagar för att prata om handlingen i boken. Ni kommer också på lektionen att svara på frågor i loggen och ha tyst läsning.




Läslogg schema och inlämningsdatum:

Datum: 9/11
SKRIVUPPGIFT 1: PERSONBESKRIVNING
Beskriv de viktigaste personerna i boken. Vem handlar boken om? Vilken familj
har personen? Hur uppfattar du hur han/hon är, alltså vad är typiskt för
personen, vilka egenskaper har hon eller han? Hur tror du att personen ser ut?
Leta gärna efter typiska uttryck för personen och citera dessa…
Förutom huvudpersonen, vilka andra personer i boken kan du beskriva, och på
vilket sätt ingår de i huvudpersonens liv?

Datum: 16/11
SKRIVUPPGIFT 2: MILJÖBESKRIVNING
Beskriv miljön i boken. Var utspelar det sig någonstans? Beskriv hur du tänker
dig att personen bor; (lägenhet/hus?, landet/storstad?) Hur ser övriga
omgivningar ut? Gör gärna en karta. Under vilken årstid utspelar sig händelserna
tror du? Är det i nutid (typ år 2007) eller har historien hänt under en annan tid?
När, tror du?

Datum: 23/11
SKRIVUPPGIFT 3: BESKRIV HANDLINGEN
Nu har du kommit in i boken lite…Vad handlar den egentligen om? Beskriv
”problemet” i boken. Vi vill veta handlingen… Inte för detaljerat men tillräckligt
mycket för att ge 1A4.


Datum: 30/11
SKRIVUPPGIFT 4: AVSLUTANDE TANKAR
Nu har du läst ut boken. Skriv och berätta om slutet! Vad hände? När i boken
fanns vändpunkten som ledde till slutet? (periferin) Vad hände då? (Det brukar
vara en lösning på ett problem) Hade boken kunnat sluta på något annat sätt?
Hur? Tror du författaren hade något budskap med den, något man som läsare kan lära sig eller tänka på?

Datum: 2/12

Övriga frågror att svara på: Vilket tema hade boken? (Ett tema är exempelvis ”svek”, ”mobbning”, ”sorg”, ”kärlek”, ”sport”…ett tema ska beskriva boken med ett ord.)Vad tyckte du om den? Kan du rekommendera den till andra?











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar