Här kan ni se vad som kommer att bedömas när vi skriver era debattartiklar. Jag kommer sedan i klassen prata om hur ni kan komma vidare och utveckla er skrivförmåga i svenska.
Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 | ||
---|---|---|---|---|
Språkbruk
|
Du skriver enformig och din text hänger inte samman språkligt.
|
Du uttrycker dig med viss språklig variation och enkel textbindning.
|
Du uttrycker dig med relativt god språklig variation och utvecklad textbindning.
|
Du uttrycker dig med god språklig variation och välutvecklad textbindning.
|
Anpassning av språk till syfte
|
Du visar inte någon anpassning av språket i förhållande till den typ av text du skriver.
|
Ditt språk är i huvudsak anpassat till en debatterande text.
|
Ditt språk är relativt väl anpassat till en debatterande text.
|
Ditt språk är väl anpassat till en debatterande text.
|
Struktur
|
Ditt arbete saknar till stora delar den struktur som är relevant för den typ av text du skulle skriva.
|
Du har en i huvudsak fungerande
struktur på ditt arbete i det att du har en tydlig tes, du har en
inledning, presenterar dina åsikter/argument i olika stycken.
|
Du har en relativt väl fungerande
struktur på ditt arbete i det att du har en tydlig tes och inledning. Du
presenterar dina åsikter/argument i olika stycken. Du har ett försök
till ett avslut.
|
Du uppfyller allt i steg 1 och 2 samt inkluderar ett tydligt avslut med en avslutande uppmaning.
|
Innehåll
|
Du utelämnar en tydlig tes och/eller du saknar till stor del (eller helt) underbyggda argument/åsikter.
|
Du bearbetar och återger på ett enkelt sätt dina åsikter kring ämnet med enkla och till viss del underbyggda argument.
|
Du bearbetar och återger på ett
utvecklande sätt dina egna åsikter med relativt väl underbyggda
argument. Du inkluderar ett motargument som du bemöter och har ett
avslut som summerar det du skrivit.
|
Du bearbetar och återger på ett
välutvecklande sätt dina egna åsikter med väl underbyggda argument. Du
inkluderar ett motargument som du bemöter och övervinner samt har ett
avslut som riktar sig mot en specifik grupp och som uppmanar till
förändring.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar