Ni kommer under v.38-39 att öva i grupper på att debattera, argumentera och möta
motargument. Ni kommer också att titta på en video för att förstå hur ni ska göra ett NP i svenska åk 9. Ni kommer att göra muntliga NP i svenska i höst.
Avsnitt 1
Kopplingar till läroplan
- Syfte formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
- Syfte anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
Muntlig presentation
Steg 1 | Steg 2 | Steg 3 | Steg 4 | |
---|---|---|---|---|
Inledning
|
Har ingen tydlig inledning.
|
Inleder med fraser som; "Jag ska berätta...", "Hej..." eller liknande.
|
Har gjort ett försök till en intressant inledning och fångar publiken i viss mån.
|
Har en genomtänkt inledning och fångar publikens intresse väl.
|
Innehåll
|
Presenterar ett innehåll som är förståeligt.
|
Tänker på mottagaren så att det t ex inte blir för svårt att förstå.
Använder egna ord.
|
Visar dig kunnig i ämnet, vet vad du pratar om och är insatt i ämnet.
Kan svara på frågor
|
Tydligt sammanhang med en röd tråd samt motiveringar och/eller argument.
|
Framförande
|
Läser innantill ur manus.
|
Har ögonkontakt med åhörarna.
Kan framföra sina egna åsikter
|
Kan framföra övertygande argument och åsikter
|
Kan framföra välutvecklade och väl underbyggd-a argument.
För samtalen och diskussioner-na framåt. Fördjupar och breddar diskussione-n
|
|
Talar med viss tveksamhet men så att det hörs.
Använder ett vårdat språk
Undviker person- angrepp
|
Talar tydligt och med lagom tempo.
Har ögonkontakt
Använder ett vårdat språk
Undviker person- angrepp
|
Har naturliga pauser i talet och kan förklara innehållet vid behov.
Använder ett vårdat språk
Undviker person- angrepp
|
Klarar av att komma av sig, tappa
bort sig och när man glömmer bort vad som ska sägas. Har ett tydligt
kroppsspråk och visar engagemang
Använder ett vårdat språk
Undviker person- angrepp
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar